شایع ترین اختلالات و بیماری های پوستی در کودکان
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شایع ترین اختلالات و بیماری های پوستی در کودکان 

برخی بیماری های پوستی در کودکان شایع‌تر است. مهم‌ترین موارد از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

۱. همانژیوم 

همانژیوم‌ها تومورهای بی‌ضرری هستند که معمولا در ناحیه‌ی گردن، سر یا صورت نوزادان ظاهر می‌شوند. همانژیوم به صورت خراش‌ یا برآمدگی‌های کوچکی شروع می‌شوند که در نهایت برآمده شده و بزرگ‌تر می‌شود. همانژیوم فقط در پوست ایجاد نمی‌شود و در کبد هم شایع است. همانژیوم تا سن ۱۰ سالگی خود‌به‌خود برطرف می‌شود. 

۲. سرخک

سرخک یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و منتقله از هوا است. در ایران واکسن این بیماری تزریق می‌شود، اما نوزادانی که هنوز واکسینه نشده‌اند، خانم‌های باردار و کسانی که به هر دلیلی واکسن آن را نزده‌اند، مستعد ابتلا به سرخک هستند. یکی از علائم سرخک، ایجاد بثورات قرمز یا قهوه‌ای روی پوست است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

  • تب
  • آبریزش چشم و آبریزش بینی
  • سرفه 
  • لکه های قرمز مایل به قرمز در داخل دهان. 

هیچ درمانی برای سرخک وجود ندارد، بنابراین بهترین کار تزریق واکسن این بیماری است. 

۳. درماتومیوزیت

درماتومیوزیت یک بیماری التهابی پوستی نادر است که بیشتر در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله و بزرگسالان ۴۰ تا ۶۰ ساله شایع است. علائم درماتومیوزیت شامل موارد زیر است: 

  • بثورات قرمز تا بنفش در قفسه سینه، صورت، ناخن ها یا آرنج ها 
  • ضعف و تورم عضلانی. 

هیچ درمانی برای درماتومیوزیت وجود ندارد، اما به کمک برخی درمان‌ها می‌توان علائم را مدیریت کرد. 

۴. زرد زخم

زرد زخم هم یک عفونت باکتریایی و مسری و از جمله شایع‌ترین عفونت‌های پوستی در کودکان خردسال است. در زردزخم معمولا  زخم‌ها و تاول‌های خارش‌داری در اطراف دهان و سایر نقاط صورت تشکیل می‌شود. این زخم‌ها ممکن است بترکند و پوسته‌ای از خود به جا بگذارند. این پوسته‌ها هم در نهایت خشک می‌شوند و قرمزی خفیف ایجاد می‌کنند که آن هم در نهایت از بین می‌رود. درمان زرد زخم معمولا شامل آنتی‌بیوتیک است.

زرد زخم از جمله عفونت‌های پوستی شایع در کودکان است.

۵. سوختگی یا راش پوشک 

راش پوشک یکی از مشکلات رایج در کودکانی است که از پوشک استفاده می‌کنند. وقتی پوشک خیس یا کثیف برای مدت طولانی روی پوست بماند منجر به برجستگی‌های قرمز و بثورات پوستی در ناحیه زیر پوشک می‌شود. ادرار و مدفوع در صورت تماس طولانی با پوست می‌توانند پوست را تجزیه کنند و همچنین مواد شیمیایی موجود در پوشک یک‌بار مصرف می‌توانند تجزیه شده و پوست را تحریک کنند. همچنین قارچ‌ها و باکتری‌ها هم می‌توانند در این محیط رشد کنند. برای جلوگیری از سوختگی پوشک، پوشک را مرتب عوض کنید و پای کودک را خشک نگه دارید و گاهی پای بچه را باز بگذارید. همچنین می‌توانید از پمادهایی مانند زینک اکساید و غیره استفاده کنید. اگر بعد از ۲ تا ۳ روز بثورات خوب نشد، بهتر است به دکتر اطفال مراجعه کنید. 

 

۶. آبله مرغان 

آبله مرغان نوعی بیماری ویروسی است که در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. این بیماری واگیردار است و توصیه می‌شود که واکسن آن تزریق شود. آبله مرغان تاول‌هایی خارش‌دار، قرمز و پر از مایع در پوست نواحی مختلف بدن ایجاد می‌کند. تب، بدن‌درد، گلودرد و بی‌اشتهایی از دیگر علائم این بیماری است. دقت کنید که این ویروس تا زمان خوب شدن تاول‌ها قابل انتقال است. 

برای درمان از داروهای آنتی‌هیستامین و داروهایی برای بهبود درد و تب استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید نباید این تاول‌ها را بخارانید و بهتر است لباس‌های گشاد و نخی بپوشید.

آبله مرغان از عفونت‌های ویروسی است که باعث ایجاد تاول پوستی می‌شود.

۷. بیماری پنجم 

بیماری پنجم یک بیماری ویروسی است که بثورات قرمز روی بازوها، پاها و گونه‌ها ایجاد می‌کند. به خاطر ظاهری که این بیماری در گونه‌ها ایجاد می‌کند به آن بیماری گونه سیلی خورده هم گفته می‌شود. بیماری پنجم در کودکان نسبتا شایع است و علائم خفیفی ایجاد می‌کند. دارویی برای این بیماری وجود ندارد و معمولا بعد از اتمام دوره بیماری خود‌به‌خود خوب می‌شود. اما در زنان باردار یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، ممکن است علائم شدیدتر باشد و این افراد باید تحت نظر پزشک باشند. 

۸. درماتوفیتوز یا کرم حلقوی

کرم حلقوی نوعی بیماری قارچی است که برخلاف نام این بیماری، عامل ایجاد‌کننده‌ی آن یک کرم نیست. بلکه ضایعه‌ی پوستی که ایجاد می‌کند شبیه به یک کرم حلقه‌ای است. عفونت کرم حلقوی می‌تواند انسان و حیوان، هر دو را درگیر کند. عفونت در ابتدا لکه‌هایی قرمز (در افراد با پوست روشن) و یا خاکستری یا قهوه‌ای (در پوست‌های تیره‌تر) و پوسته‌پوسته ایجاد می‌کند. این قارچ می‌تواند به نواحی مختلف بدن هم منتشر شود مانند ناخن، کشاله ران، پوست سر و غیره.





:: برچسب‌ها: پوست , بیماری , کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: